niedziela, 28 kwietnia 2013

Górskie sprawy


Studniční hora, Karkonosze 2013

10 komentarzy:

  1. Adamie w czym wołasz fomę (fomapana 200)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wołam to dziadostwo w R 09 w rozcieńczeniu 1:100, w 20st. Czas wywoływania 64 minuty, z krótkim mieszaniem w 2, 4, 8, 16 i 32 min. To klasyczny sposób wywoływania akutancyjnego generalnie dla filmów o czułości 100 daje efekt ostrości konturowej. Wołam tak zarówno fomę 200 jak i fome 100. Tylko wygląda na to że fomapan 200 wcale nie ma czułości 200 tylko jakieś 160, a fomapan 100 tak około 80. Tak naświetlałem ostatnie negatywy, które właśnie się wołają zobaczymy co wyjdzie. Te Twoje w czym wołane ? Miałeś już kiedyś do czynienia z tym wywoływaczem?

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba muszę się z Tobą zgodzić, że to jest "dziadostwo" :) Ciągle mi wychodzą niedoświetlone klatki z Horsemana. Już zastanawiałem się czy moja Minolta mnie czasem nie przekłamuje i czy dobrze zakładam szitkę (chociaż w tym przypadku by były niedoświetlone o wiele bardziej). Co prawda nie brałem pod uwagę efektu, jakiegoś gościa na S, wydłużającego czas naświetlania w zależności od wyciągu miecha. Ale teraz otworzyłeś mi oczy, że foma setka musiała mieć mniejszą czułość niż 100. Z R09 nie udało mi się zaprzyjaźnić. Ja wywołuję w id11 w rozcieńczeniu 1+3 przez 16 minut. Co minuta potrząsnę koreksem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fomę 100 wywoływaną w R09 polecam naświetlać przynajmniej na ISO 80, jak nie 50. W przypadku przysłony 22 i małej ilości światła, potrafię naświetlać 15 minut (otrzymując i tak miękkie negatywy). W moim przypadku (ISO 80, pomiar na "cienie") sprawdza się ta tabelka: http://consumptive.org/technical/Fomapan_100_Schwarzchild_Effect.pdf

    OdpowiedzUsuń
  5. Mateusz Palka dzięki za tabelkę. Ja dopiero naświetliłem z 20 szitek dlatego doświadczenie u mnie mizerne. Czy możesz jeszcze podać link do korekty naświetlania dla materiałów Ilforda? Pozdrawiam. Marek

    OdpowiedzUsuń
  6. imponujące zdjęcia... potęga.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepraszam za zwłokę. Jeśli chodzi o Ilforda, to w 4x5 mam doświadczenia tylko z FP4+ i naświetlałem go chyba na 100, czasem 80. Z tym filmem jest już dużo lepiej niż z Fomą: www.ilfordphoto.com/download.asp?n=791&f=2010712125850702.pdf

    Znalazłem ciekawą tabelkę z porównaniem różnych charakterystyk kompensacji czasu naświetlania dla kilku różnych negatywów: http://www.flickr.com/photos/lennox_mcdough/6329111958/

    i rzeczywiście, neopan (acros) praktycznie nie wymaga kompensacji w czym, jak widać Foma góruje :)
    M.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Mateuszu za odpowiedź. Bardzo użyteczne materiały :) Zarówno dla fp4 jak i drugi wykres dla wielu filmów. Chyba następną paczką szitek, które kupię będzie jednak Tmax 100. Bardzo lubię ten film (to dzięki Adamowi, który nauczył mnie pozbywać się różowej maski) :) a i korekcja naświetlania uwzględniając Schwarzchilda jest stosunkowo niewielka. Foma faktycznie króluje w tym zestawieniu :) Pozdrawiam serdecznie. Marek

    OdpowiedzUsuń
  9. Marku! Wysłałem Ci maila na adres lasmarek nie wiem czy sprawdzasz tą skrzynkę. Pozdrawiam Wszystkich!

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj nie, już nie mam tej skrzynki. Aktualna to marek.lukaszewski67@gmail.com

    OdpowiedzUsuń